بررسی تخصصی خودروی نیسان رونیز
اواخر دهه 90 میلادی بود که نیسان اکسترا به بازار جهانی عرضه شد اما این ماشینی که در بازار داخلی به عنوان نیسان رونیز وجود شناخته می شد . محصول کشور چین میباشد که در کشور چین به نام پالادین به فروش میرسد، ماشینی که در بازار داخلی ایران به نام رونیز وجود دارد محصول مشترک دانگفنگ و نیسان میباشد، البته میشه گفت که در واقع این ماشین همان نیسان هست اما محصول چینی حساب میشود .
حالا چرا اسم این ماشین رونیز میباشد ، رونیز(اولیا) اسم یک شهر در شمال استان فارس نزدیک در شهر فسا که پارس خودرو علاقمند بود ان زمان اسم ماشین های خود را از شهرهای مختلف استفاده کند مثل (رونیز، سرانزا ، قشقایی) هرکدوم ازین ماشین ها مال یکی از شهر های ایران میباشد.
بعد از اینکه پاترول به مرور از بازار ایران میرفت و ماشین قدیمی محسوب میشد با ورود ماکسیما و رونیز بازار ایران متحول شد در سال 1381 نیسان رونیز به بازار ایران معرفی شد و شروع کرد به فروش ان زمان به یاد دارم قیمت این ماشین حدود 30 میلیون تومان بود اما بعد از 1 الی 2 سال افرادی که این ماشین را میخریدند مالکان این ماشین ازاینکه این ماشین سواری خشک داشته و سرعت انچنانی هم نداشته به فروش میگذاشتند تا سال 87 الی 88 این داستان ادامه پیدا کرد هر شخصی که این ماشین را میخرید بعد از 1 الی 2 سال سوارشدن به فروش می گذاشت و دیگر کم کم به ان دورانی رسیدیم که این ماشین نه ای بی اس داشت نه ایربگ و به مرور تولید این ماشین متوقف شد. از طرفی هم صاحبانی که این ماشین را میخریدند به فکر آفرود که نبودن ارتفاع ماشین را کم میکردند و رینگ و لاستیک پهن مینداختن بر روی این ماشین و در شهر تردد میکردند حالا دیگر دهه 80 تمام شد و در سال 92 الی 93 عکس هایی منتشر شد از نیسان رونیز که لاستیک ها گل جنگی و ارتفاع این ماشین بیشتر شد و همه دارن در جنگل گل بازی میکنند یا در کویر درحال ساید زدن میباشند ؛ یعنی استارت کار طبیعت گردی را از رونیز شروع کردند.
در آن زمان رونیز امکانات زیادی نداشت فقط دارای 4 شیشه برقی بود و اینکه اگر بخواهیم یک رونیز برای آفرود بگیریم باید بر روی این ماشین یه سری لوازم افرودی مثل (باربند؛ وینچ ؛ سپر ؛ یخچال ؛ لایت بار و ..) زیادی که وجود دارد بستگی به بودجه تان بر روی این ماشین سوار کنید .
حال اگر نگرانی وجود دارد که بخواهیم یک ماشین رونیز تر و تمیز مثلا 85 بگیریم با کارکرد حدودی 200تا 300 هزارتا چه قدر باید هزینه بر روی این ماشین انجام داد تا این ماشین یه ماشین دلخواه شود قطعا این ماشینی که بین 200 تا 300 هزارتا کارکرده باید یه دستی هم به موتورش کشیده شود یه سری از اورینگها و یه سری از کاسه نمد رینگ و یاتاقان کامل عوض بشود تا جلوی روغن سوزی این ماشین گرفته شود یه اوورهال بکنید و گردگیر پلوس ها تعویض بشود و در کل ماشین را یه چکاب بکنید هزینه ای در حدود 10 تا 20 میلیون تومان بودجه برای این ماشین به کنار بگذارید با این هزینه ای که برای این خودرو میکنید این ماشین را برای 10 تا 12 سال گارانتی میکنید که بدون خرج از این ماشین استفاده بشود .
نیسان رونیز یک موتور 4 سیلندر دارد که 2400 سی سی حجم این ماشین میباشد درواقع این ماشین که باید ان را یک اس یو وی درنظر بگیریم باید موتور 6 سیلندر داشته باشد.
موتور 4سیلندر رونیز می تواند حدود 150 اسب بخار در بالاترین دور حدود 5600دور در دقیقه گشتاور تولید بکند که خب خیلی توان زیادی برای این ماشین نمیباشد اما تمام ضعف این ماشین را گیربکس این ماشین برطرف میکند که خیلی جاها میتوان از گیربکس این ماشین برای توان بیشتر استفاده کرد این خودرو دارای گیربکس 5 سرعته و در عقب ماشین یک گیربکس کمکی هم وجود دارد که در حالت عادی تمام نیرو را به چرخ های عقب منتقل میکند و هر زمانی که شما بخواهید میتوانید ماشین را به صورت 50 / 50 بین چرخ های جلو و عقب نیرو را تقسیم بکنید بعد از تقسیم نیرو اگر نیاز داشتید که این ماشین گشتاور بیشتری تولید بکند و از ضرایب گیربکس کمک استفاده بکنید می توانید ماشین را بر روی حالت کمک سنگین قرار بدید در حالت کمک سنگین واقعا ضعف این ماشین در موتورش کاملا از بین میرود و با یک ماشین بسیار بسیار پرجون طرف می باشید که نمیتواند بیشتر از 60 الی 70 کیلومتر بیشتر راه بود زیرا برای این میباشد که در افرود از این ماشین استفاده شود . و خب این ماشین سواری خیلی نرمی ندارد وبه نسبت خشکی دارد که با یکسری تغییرات میشود این سواری را به مراتب نرمش کرد مثلا اینکه میتوانید کمکهای این ماشین را عوض بکنید و از کمک هابی فابریک این ماشین استفاده نکنید و یا به مقدار کمی ارتفاع این ماشین را در قسمت عقب ماشین بالا ببرید ودر بخش جلویی این ماشین میتوانید با استفاده پیچ های تنظیم تورشین باد در محور جلو ارتفاع خودرو را بیشتر بکنید بالا بردن ارتفاع باعث میشود یه مقداری ماشین نرم تر شود البته اگر کمک های این ماشین غیر فابریک باشد .
این ماشین به دلیل داشتن صفحه کلاچ روغنی بسیار نرم میباشد و راحت میتوان کلاتچ گیری کرد و زیاد به پاهاتون فشار وارد نشود و همینطور فرمان بسیار نرمی دارد در زمان رانندگی این ماشین به دلیل نداشتن ایربگ تولیدش متوقف شد که اگر پارس خودرو این مشکل را فراهم میکرد هنوزهم اشخاصی بودن که نسخه صفر این ماشین را خریداری بکنند.
همین الان اگر بخواهیم آفرود را با یه ماشین منطقی و کم استحلاک در پایین ترین رنج انتخاب بکنیم و پاترول را بگذاریم کنار و خیلی از ماشین های قدیمی را کنار بگذاریم و یک ماشین بروزتر داشته باشیم که انژکتور باشد و خیلی از دردسر هارو نداشته باشد نیسان رونیز بهترین گزینه و کم استحلاک ترین میباشد.
نویسنده : رضا علی نژاد