بررسی تخصصی خودروی سوناتا هیبریدی
سوناتا هیبریدی خودروی کره ای که توانست خیلی بهتر از ژاپنی ها بازار ایران را در بحث تیراژ فروش بگیرد. این خودرو در سال 2017 وارد ایران شده است و فروش خوبی توانست داشته باشد.
- قبل از بررسی این خودروی هیبریدی ابتدا نکاتی ایمنی را باید در مورد خودروهای هیبریدی را یادآور شویم.
نگهداری خودروهای هیبرید خیلی مهم و هر مالکی باید این اطلاعات خودرو را داشته باشد برای مثال رینگ های فضایی اسپورت یا خاص که ما در خودروهای هیبرید میبینیم برای این نیست که اگر بخواهیم بعد ها عوضش بکنیم یا رینگ بزرگتر بیاندازیم یا رینگ های اسپورت استفاده بکنیم ، تمام خودرو های هیبریدی رینگ هایی دارند که از الیاژهای مخصوص ساخته شده اند به این دلیل این رینگ ها در خودروهای هیبرید استفاده شده اند که دمای کمتری را جذب میکنند و دفع دما را خیلی راحت تر انجام میدهند .
در تمام خودرو های هیبریدی یک سری کابل هایی را میبینید که پوشش نارنجی رنگ دارند که هیچوقت نباید بدون ابزار مخصوص به این قطعات دست زد خیلی از سوناتا های هیبرید یا هر خودروی هیبرید دیگر مثل ( پریوس CHR و تویوتا کمری و لکسوس CT200) این خودروها بدون واردات رسمی به بازار داخلی کشور وارد شده اند و شاید گارانتی رسمی نداشته باشند اما باید برای تعمیرات و سرویس ها به افرادی مراجعه بکنیم که تجهیزات خاص خودرو های هیبریدی را داشته باشند چرا که ولتاژ برق در این خودرو ها تا 640 ولت هم می رسد . که احتمال مرگ تعمیرکار ناشی نیز وجود دارد .
در هر گونه حادثه ای نباید خودتون برای رسیدگی خودروی هیبریدی وارد عمل شوید تمام نیروهای امدادی ایران از سال های پیش یاد گرفتن چطور باید در زمان حادثه مراحل امداد رسانی را انجام بدهند و یه چیزی که در سال های ورود خودروهای هیبریدی رعایت نمیشد این خودروها را بکسل میکردند و بعد از یه مسافت که میکشیدند این خودرو اتش میگرفت، دلیل این قضیه این میباشد که محوری که موتور بر رویش سوار است با کشیدن خودرو موتور در حال شارژ شدن میباشد و چونکه موتور خاموش است و شارژ وارد باطری ها نمیشود باعث تولید گرما و درنهایت دچار آتش سوزی میشود برای همین در حمل خودروهای هیبریدی پیشنهاد میشود همیشه از خودرو بر استفاده کنید یا اون محوری که موتور برقی بر رویش وجود دارد بر روی زمین کشیده نشود.
کمپانی های اکثر خودروهای هیبریدی باطری های این ماشین را 8 سال گارانتی میکنند و 12 سال طول عمر مفید برای این خودرو ها تعیین میکنند این باطریهای خودروهای هیبریدی از چندتا یونیت تشکیل میشود که اگردر طول دوره مصرف خراب شود فقط همان یونیت را عوض میکنند.
- بررسی تخصصی ظاهری
وقتی به جلوی ماشین نگاه میکنیم میبینیم که فیس لیفت سنگین بر روی این ماشین انجام شده است کاپوت عوض شده ، چراغ جلو و جلو پنجره تغییرکرده و سپر کامل عوض شده است و . در این خودرو طراحی بروز تری در این اتاق استفاده کردند البته که این ماشین در بازار جهانی چهره های دیگری هم دارد و خیلی ها فکر کردند زمانی که هیوندای میخواهد سوناتای جدید را معرفی کند اتاق جدیدی را طراحی میکند اما پلتفرم این ماشین با نسخه قبلی یکی میباشد و فقط فیس لیفت شده است.
این خودرو با پیشرانه 2 لیتری بنزینی 156 اسب بخار با گشتاور 191 نیوتن متر بر ثانیه و پیشرانه الکتریکی 51 اسب بخار با گشتاور 205 نیوتن متر بر ثانیه می باشد، این خودرو دارای گیربکس 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک میباشد و حداکثر سرعت این خودرو 192 کیلومتر بر ساعت میباشد و وزن این خودرو 1586 کیلوگرم میباشد
امکانات : این خودرو دارای ترمز ABS و ترمز EBD میباشد و همچنین دارای سنسور کنترل پایداری و دارای سیستم کنترل کشش نیز میباشد و این خودرو دارای کروز کنترل و شش کیسه هوا 10 نقطه ای و گرمکن فرمان سفارشی نیز میباشد . در قسمت کابین تریم داخلی چرم و دارای سردکن و گرمکن صندلی های جلو و گرم کن صندلی های عقب و دارای حافظه صندلی راننده و همچنین صندلی جلو کاملا برقی میباشد.
این خودرو دارای سیستم تهویه اتوماتیک 2 کاناله و پرده برقی عقب و پرده دستی شیشه های جانبی عقب و دارای نمایشگر لمسی همچنین دوربین عقب میباشد. و همچنین این خودرو دارای ترمز پارک برقی و تنظیم حالت رانندگی استارت دکمه ای(انجین استارت) و رادار خطی و دارای اینه تاشو برقی و ستون فرمان 4 جهته میباشد . فهرست امکانات سفارشی چراغ شوی و فناوری LED چراغ های جلو و دوربین 360 درجه و رادار خطی میباشد و دارای سیستم پیشگیری از تصادف، دارای پارک اتوماتیک ، نوربالا اتوماتیک و سیستم صوتی اینفینیتی نیز میباشد .
در قسمت جانبی این خودرو LF 2017 با LF 2018 هیچ تغیری ندارد، اما در قسمت عقب این خودرو (LF 2017) پلاک در وسط صندوق عقب میباشد ولی در LF2018 شاهدیم که در صندوق کاملا عوض شده و لوگوی سوناتا با فاصله خیلی زیاد روی صندق و پلاک در زیر صندق میباشد .
در اکثر خودرو های هیبریدی باطری های اصلی در محفظه صندوق عقب قرار دارند ودر یک سری از ماشین ها چیدمان باطری ها باعث شده است که کاربرد صندوق عقب تا حدی برای مصرف کننده ناخوشایند باشد.
نکته در ماشین های برقی در قسمت موتور هیچ تسمه ای برای راه اندازی موتور وجود ندارد.
نکته : باطری های خودروی هیبریدی بعد از خراب شدن می توانند در نیروگاه های خورشیدی استفاده شوند و 70% قیمت نو این باطری خریداری می شوند.
نویسنده : رضا علی نژاد