بررسی تخصصی خودرو آمریکایی HUMMER H2
حدود 10 سال پیش بود که وزارت کشور برای استفاده های داخلی در مسیرهای خارج از جاده تعداد کمتر از ۲۰ دستگاه هامر H2 را وارد کشور کرد . بعد از یک مدتی فهمیدند که هزینه نگهداری این ماشین ها خیلی بالاست .و همین داخل پرانتز برای این سوال ایجاد شد که چرا وزارت کشور ایران ماشین آمریکایی که مخصوصاً برای ارتش آمریکا بود برای استفاده داخلی وارد کرده است . همه این فشارها باعث شد که این تعداد خودرو را به مزایده بذاره و الان در ایران یک تعدادی هامرH2 پلاک ملی کاملا قانونی وجود دارد در این قسمت می خواهیم یکی از این هامر H2 های پلاک ملی را بررسی کنیم .
دهه ۷۰ میلادی بود که ارتش آمریکا میخواست ماشین خیلی خوب برای ارتش درست کند و این پروژه را به مزایده گذاشت حتی لامبورگینی هم در این مزایده شرکت کرد اما در نهایت یک شرکت آمریکایی به نام am جنرال این مزایده را برنده شد و خودروی تولید شده به نام HUMVEE . این شرکت همیشه تولید کننده ماشین های ارتش آمریکا را بود ولی خوب عموم مردم از آن باخبر نبودند به همین دلیل برای عموم خیلی جذاب بود .به همین دلیل مجبور شد یک خودروی درون شهری تولید کند . نام این خودرو HUMMER H1 گذاشته شد . جالبه بدونید اولین HUMMER H1 که خریداری شده بود توسط آرنولد(بازیگر فیلم های هالیوودی) بود . البته خود آرنولد هم از سهامداران شرکت AM جنرال بود که یه جورایی داشت برای شرکت خودش تبلیغ میکرد نکته جالب اینکه ایشان 9 عدد HUMMER دارد که 5 تای این خودروها را همسرش بهش کادو داده( همسرش را که میشناسید خواهرزاده جان اف کندی).از حاشیه بگذریم و بریم سراغ خود ماشین . اولین HUMMER تولید شده خیلی بزرگ بودن حتی از سایز شاسی بلندهای فول سایز هم بزرگتر بود . جنرال موتورز در ادامه تصمیم گرفت یک مدل دیگر که یک مقدار کوچکتر و درون شهری بود را به نام HUMMER H2 تولید کرد. H2 کماکان خیلی بزرگ است شاسی مستقل از بدنه هستو اگر به صورت جداگانه به شاسی H2 نگاه کنیم بیشتر شبیه شاسی کامیونت است تا ماشین های شاسی بلند. وزن ماشین ۳ تون است که خیلی سنگین می باشد به همین دلیل مصرفش به صورت استاندارد بالای ۱۷ لیتر در 100 کیلومتر است که در تهران به ۲۳ لیتر هم میرسد .بخاطر همین مصرف زیاد باعث شده که اونایی که طرفدار محیط زیست هستند خیلی HUMMER H2 را دوست نداشته باشند . در اینجا برای بررسی ماشین که داریم تست میکنیم مدل ۲۰۰۷ و موتوری که در این خودرو استفاده شده ۶ لیتری با ۸ سیلندر است که میتواند حداکثر ۳۲۵ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کنیم که خیلی زیاد است . و همچنین گیربکس ۴ سرعته خودکار با دودیفرانسیل است . بدلیل اینکه وزن خودرو زیاد هست برای اینکه مرکز ثقل ماشین وسط باشد و وزنش خیلی به اطراف کشیده نشود و وزن را بیارند وسط ماشین انقدر موتور را عقب اوردند که تقریباً دو تا سیلندر های ماشین داخل کابین است .
وقتی که HUMMER H2 تولید شد ابعاد ماشین خیلی بزرگ بود حتی از شاسی بلند های فول سایز خیلی بزرگ تر بود و قوانین فدرال آمریکای شمالی این خودرو سازی را مجبور کرده که روی لبه های ماشین ، بر روی نمای پشت ماشین چراغ های مختلف بذاره تا وقتی که توی شب راننده های دیگر این خودرو را می بیند درست متوجه بشم که ابعاد ماشین دقیقا چقدر هست.
دستگیره ماشین که باهاش در را باز میکنید طراحی ش را از FJ کروزر برداشته است . داخل ماشین زاویه ورود و خروج ماشین خیلی خوب است درجلو 40.8 درجه است و عقب ۳۹ درجه است که آفرود خیلی میتونه کمک کند . شاسی ماشین سه تیکه است شاسی جلو برای شورولت سیلور بوده عقب برای تاهو و وسطش رو خود HUMMER طراحی و ساخته است . زیر ماشین کاملا فولاد است . که برای یک خودروی آفرود خیلی خوب است چون در و مقابل ضربات خیلی مقاوم و خوب است . رینگ های استفاده شده در این خودرو 17 اینچی است ولی چون فضا و ماشین خیلی بزرگ است تا ۳۷ اینچی هم می توانید روش نصب کنید . برای اینکه دید بهتری از رینگ های 37 اینچی داشته باشیم مثالی میزنیم : رینگ هایی که روی پژو ۲۰۶ استاندارد روش قرار میگیره ۱۴ اینچی هستند یعنی خیلی خیلی بزرگتر از رینگ های پژو۲۰۶ است.
وقتی با این خودرو رانندگی می کنید چند تا چیز را همان اولش متوجه میشید . یکی اینکه با وجود اینکه ماشین خیلی بزرگ است (وزنش 3 تن است) ولی بشدت ماشین ارام و موتورش خیلی قوی است و موتورش خیلی عالی است یعنی باور نکردنی است . ماشین ترمز خیلی خوبی دارد کنترل و هندلینگ خودرو خوب است هندلینگ در این خودروشک نکنید که از تویوتا لندکروز خیلی بهتر است.
دسته دنده این خودرو بسیار جالب طراحی شده است به فرم دنده های خلبانی می باشد که خیلی جذاب است . دکمه های دکمه کنترل که یک دکمه دارد که میتوانید تمام چهارتا شیشه را بالا و پایین بکنید شاید خیلی چیز خاصی نباشد ولی این آپشن خاصی در ماشین های کمی وجود دارد . این خودرو در کابین خود 4 تا خروجی ۱۲ ولت دارد که دو تا جلو دوتا هم برای صندلی عقب و یک عدد هم درصندوق عقب تعبیه شده است همچنین درصندوق عقب یک فضای خالی زیادی دارد که می توانید یک صندلی اضافه کنید . در این خودرو تمام روکش های صندلی آن چرمی هستند.
بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ فروش HUMMER بسیار کم شد که جنرال موتورز تصمیم گرفت تا خط تولید این خودرو را متوقف کند و در نتیجه کلا در دنیا حدود ۱۵۰ هزار HUMMER تولید شده است . البته از اون موقع تا الان چندین بار چند کمپانی بزرگ چینی می خواستم خط تولید HUMMER را از جنرال موتورز بخرد که خوشبختانه نتوانست و الان در سال ۲۰۲۰ جنرال موتور قصد دارد نسخه تمام الکتریکی HUMMER را معرفی کند.