بررسی تخصصی خودروی آئودی Q5
از سال 2008 که این ماشین به مردم نشان داده شد و در سال 2009 به بازار عرضه شد تا به امروز خیلی تغییرات کوچکی در ظاهر این ماشین ایجاد شد و اتاق این ماشین عوض نشد و این نشان میدهد آئودی خیلی باطرح و فکر و برنامه این اتاق و شاسی را طراحی کرده است و فقط سال به سال چراغ های این خودرو کوچکتر میشود،آئودی Q5 وقتی که وارد بازار ایران شد با قیمتی بین 383 میلیون تومان تا 415 میلیون تومان معامله میشد ونکته جالب این میباشد که وقتی مالکیت این برند از شرکت هایی مثل بهار خودرو گرفته شد و به شرکت رامک خودرو داده شد قیمت این ماشین چند میلیون تومان افزایش پیداکرد بدون اینکه نسخه رامک خودرو در بازار موجود باشد و تنها یک پیشفروشی است که گران شده است و نکته دیگر که در ظاهر این ماشین دیده میشود در بخش جلوی خودرو عمده اپشن هایی که اضافه یا کم میشود را میتوان دید مثلا اگر این خودرو قادر باشد سیستم پیشگیری از تصادف داشته باشد و این رادار سیستم کروز کنترل را حمایت کند در بخش جلوی ماشین بر روی سپر سوراخی وجود دارد که یک به شکل گوی مانند میباشد و امواج را ارسال میکند و برخلاف خیلی از برند ها که در لوگوی ماشین سیستم کنترل تصادف را مخفی میکنند آئودی این سیستم را بر روی سپر به کار برده است ؛ در این خودرو چراغ های زنون وجود دارد که به صورت اتوماتیک در سر پیچ ها تنظیم میشود که به صورت اتوماتیک این سیستم AFS کار میکند که نه تنها در چپ و راست در بالا و پایین هم کالیبره میشود.
سیستم دی لایت در این ماشین بسیار زیبا کار شده است که نور این خودرو به صورت سفید مطلق نمیباشد که چشم خسته بکند یک نور خاص با کلوین متناسب استفاده شده باشد وطبیعی میباشد که چراغ شوی داشته باشد در بعضی از نسخه ها به جای یک روف بار ساده یک بار بند حجیم تری دارند و یک سری قابلیت ها بر روی باربند میباشد که به صورت آپشن ارائه میشود و نکته اخر این میباشد که در قسمت باربند این ماشین وقتی که بار تا 100 کیلوگرم قرار بگیرد سیستم کنترل کشش دراین خودرو تغییر میکند به میزان باری که بر روی سقف می باشد آئودی هم مثل تمام برند های دنیا یک مرکزی برای تیونینگ دارد تا ماشین های خود را اسپورت تر و جوان پسند تر بکند مثلا اگر بنز AMG دارد یا BMW کیت M را بر روی ماشین های خود میگذارد یا لکسوز (F) اسپورت را معرفی میکند در آئودی یک بخشی وجود دارد به نام اسلاین که یک سری تغییرات جزئی دارد این تغییرات جزئی شاید برای کسی که ظاهر ماشین را فقط چندبار در خیابان ببیند محسوس نباشد بلکه تغییر رنگ پشت امپر یا تغییر رنگ تودوزی داخل و یک سری تغییرات فنی ریز در این خودرو اعمال شود و قرار نیست که کیت اسلاین یا سری (S) آئودی به راحتی مخصوصا در آئودی (Q5) تشخیص داد.
طراحی عقب این خودرو به یک شکل خاصی میباشد که شکل و شمایل چراغ ها و حتی فونت ها که بر روی این خودرو استفاده شده یک حس اسپورت را به شخص منتقل میکند که خیلی جذاب و مخصوصا چراغ ها این حرف را کاملا تکمیل میکند که کاملا به صورت قرمز میباشد و عملکرد نوری متفاوتی دارد و طراحی سپر عقب ، درب صندوق و حتی شیشه برف پاک کن دارای سبک خاص خود میباشد و فضای صندوق عمق خیلی خوبی دارد و زاپاس و تجهیزات هم در داخل صندوق به کار رفته است .این خودرو برخلاف کراس اوور بودن و ابعاد بزرگی ندارد رینگ ولاستیک های بزرگی دارد و حس و حال مردونه به ماشین می دهد که جذابیت عجیبی از بغل در کنار خطوط بدنه به ماشین می دهد.
در این خودرو در کابین عقب برای سرنشینان جا لیوانی و زیر دستی تعبیه شده است فضای پا و فضای سر به اندازه کافی میباشد و دسترسی به صندوق عقب ندارد و صندلی عقب هم تنظیم میشود و به جلو و عقب میرود تفاوت جالب آئودی بادیگر خودروها اینه بغل راننده با اینه شاگرد فرق دارد در این خودرو دکمه های زیادی وجود ندارد چراکه در این خودرو از سیستمی استفاده کرده است به نام مولتی فانکشن یعنی با یک دکمه بسیاری از آپشن هارا میتوان اجرا کرد.
در قسمت مدیا این ماشین USB و AUX ساپورت نمیکند وهیچکدام از صندلی ها گرمکن و سرد کن ندارد این ماشین گیربکس 8 سرعته تیپ ترونیک دارد که حالت اسپورت را میتوانید داشته باشید و موتور این خودرو 2 لیتر توربو (TFSI) میباشد که یک تکنولوژی از خود شرکت آئودی میباشد و این موتور بین 180 اسب بخار تا 225 اسب بخار قدرت دارد و دارای 350 نیوتن متر گشتاور می باشد طراحی داخلی با متریال بالا ساده ولی بسیار کاربردی میباشد و این خودرو بازار دست دوم خوبی ندارد و این خودرو به 6 کپسول کیسه هوا مجهز می باشد .
نویسنده : رضا علنژاد