نوسینده : رضا علی نژاد
بررسی پورشه ماکان
در این مقاله قصد داریم یک خودروی پرطرفدار آلمانی را بررسی کنیم . این خودرو که یکی از خودروهای کراس اور تولیدی شرکت پورشه می باشد . پورشه ماکان یک خودرو لوکس و شیک پوش بین خودروهای همرده مثل bmw x4 و مرسدس بنز GLA و لکسوس NX می باشد .قیمت پورشه ماکان کارکرده در بازار جهانی از 49900 تا 60000 دلار می باشد.(سال2020)
اگر بخواهیم امکانات این مدل را شرح دهیم میتوان به شش کیسه هوا 10 نقطه ای (در نسخه پایه)، چراغ های جلو با کالیبراسیون اتوماتیک ، سنسور پارک 360 درجه ، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل پایداری پورشه ، ورود بدون کلید(کیلس)، گرمکن صندلی های جلو ، سیستم تهویه اتوماتیک سه کاناله ، دارای چراغ شور، تریم داخلی چرم اشاره کرد .
این ماشین یک جوان خیلی شیک پوش و اسپورت می باشد که به جزئیات دقت خیلی زیادی دارد اگر قرار باشد که کاپوت در این ماشین طراحی شده باشد(کاپوت و گلگیر با هم هستند) چراغ جزئی از اجزای داخلی این ماشین به حساب میاد یعنی وقتی که کاپوت را باز کنیم کاپوت و گلگیر باهم باز میشوند و یه بچه گلگیر اون زیر میماند که این ظرافت این خودرو را نشان میدهد . این ماشین دارای رینگ 21 اینچی(شبیه پورشه کاین) وقتی از بقل که به این ماشین مینگرید شما را به یاد پورشه کایین میندازه (البته که این ماشین تنها فرزند کوچک پورشه نیست و به زودی تاییگان هم معرفی خواهد شد ) این خودرو از عقب ، خاص و فضای صندوق عقب بسیار جاداری دارد.
در قلب تپنده موتور این ماشین یک موتور 2 لیتر توربوشارژ وجود دارد که می تواند 249 اسب بخار و 370 گشتاورتولید کند . البته این موتوری که در ایران بروی این خودرو نصب میباشد دارای ضعیف ترین موتور می باشد ( شما میتوانید نسخه 6 سیلندر 3600 لیتری 430 اسب بخار هم داشته باشید) این موتور 2 لیتری در خودرو میتواند در دور موتور 1500 دور بیشترین سطح گشتاور را به شما تحویل دهد. در قسمت پشت این موتور یک گیربکس دو کلاتچه 7 سرعته میباشد که قدرت را به چهار چرخ این ماشین تحویل میدهد .
در داخل کابین در قسمت صندلی های عقب فضای سقف تا سر تا حدی قابل قبول میباشد در فضای پشت راننده فضای نشستن و فاصله پا کمی کوچک میباشد ولی 4نفر به راحتی جا میشوند این طراحی در اوج زیبایی و کیفیت بالا شاید خیلی ساده باشد .
در این ماشین اپشن اتو هلد به صورت اتوماتیک فعال میباشد و یکی از اصلی ترین دلیلش هم این میباشد که دارای صفحه 2 کلاچ است که در ترافیک اگر قرار باشد زیاد گاز و ترمز بکنید صفحه کلاچ زود فرسوده می شود برای همین این اپشن را به صورت اتوماتیک قرار دادن و به خاطر مهندسی دقیق این ماشین ول کردن کلاچ به هیچ دلیل حس نمیشود.
اپشن هایی که در این خودرو که در ایران وجود دارد بعضی ها خیلی ضعیف میباشد چون با اپشن ضعیف وارد میشود و به خواست مشتری این اپشن ها عوض میگردد مثل: ساعت روی داشبرد که کار نمیکند و بیشتر دکوری میباشد و یه سری دکمه های خالی وجود دارد که برای کیت اگزوز، تنظیم ارتفاع وتنظیم سیستم تعلیق میباشد . این ماشین دارای رادار بین خطوط میباشد ولی رادار نقطه کور را ندارد رادار دوربین 360 هم وجود ندارد فقط سنسورهای دورتادور را دارد و همچنین دارای کروزکنترل هوشمند که خوبی میباشد. اما در کل می توان گفت این ماشین انتخاب متریالش معرکه میباشد با اینکه ارزونترین خودرو پورشه به حساب میاید دلیل نمیشود که از کیفییت این ماشین کم شود.
تعویض دنده به شدت نرم میباشد وشتاب فوق العاده این ماشین با این موتور جای هیچ بحثی را نمیگذارد . مهمترین دلیل در سیستم تعلیق این ماشین اینکه اسفالت را حس نمیکنید یعنی ارتعاشات کف زمین را حس نمیکنید این خیلی نکته مهم این ماشین میباشد سواری این ماشین بسیار خوب است که حتی مود آفرود هم دارد که باعث می شود کف زمین را حس نکنید .
نشان و لوگوی پورشه خیلی جذابه چراکه این نشان از زمانیکه پورشه تراکتور میساخته بر روی این ماشین میباشد یعنی از تراکتور سازی رسیده به خودروی لوکس و معرکه، اینجاست که ما میگوییم ایران سرزمین عجاییب چراکه درایران از خودروسازی رسیدیم به تراکتور سازی چه بسا الان فرقون سازی رسیدیم .
طراحی این ماشین به شکلی میباشد که راحتترین دسترسی به هر قسمت از ماشین را دارید. اینجاست که میفهمید که مهندسی المانی چقدر دقیق میباشد .
مزایا
کیفیت بالای متریال ،سواری نرم و پایدار؛ طراحی جذاب ؛ شتاب خوب، ارگونومی خوب داخل کابین ، ترمزهای قوی ، جعبه دنده دقیق ، پیشرانه با بازدهی بالا ؛ اتاق ساکت
معایب
- محدود بودن حضور نسخه های کامل و فول اپشن در ایران ؛ هزینه نگهداری و تعمیرات بالا ، فاصله قیمت زیاد با رقبا ، فضای نه چندان بزرگ در ردیف دوم ، حساسیت به کیفیت بنزین .وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود 2015 تا 2018
مشخصات فنی - محور محرک دو دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی و محدودکننده لغزش
- گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه
- پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ
- حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی - قدرت 252 اسببخار
- گشتاور 370 نیوتنمتر
- شتاب 7 ثانیه
- سرعت 230 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها - نوع بدنه شاسی بلند جمع و جور لوکس
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل اول (95B)
- طول 4697 میلیمتر
- عرض 1923 میلیمتر
- ارتفاع 1624 میلیمتر
- فاصله محوری 2807 میلیمتر
- وزن 1770 کیلوگرم
- حجم باک 65 لیتر
- چرخ جلو 235/60R18
- چرخ عقب 255/55R18
- سایر ویژگیها 255/55R18-235/60R18 – (رینگ 20 اینچ اسپایدر دیزاین: سفارشی) – (رینگ 21 اینچ اسپرت کلاسیک 5 شاخه: سفارشی) – (رینگ 21 اینچ توربو 20 شاخه: سفارشی)
سیستم کمکی راننده - کروز کنترل
- کروز کنترل هوشمند سفارشی
- کنترل ایستایی در سربالایی
- کنترل سرعت در سرازیری
- کنترل کشش
- کنترل پایداری
- ضد واژگونی
- اتو پارک
- حالت رانندگی 3 حالته (کامفورت – اسپرت – اسپرت پلاس)
- سایر ویژگیها 9 کلید سفارشی: (اسپرت+اسپرت پلاس+تنظیم ارتفاع+تعلیق هوشمند+ESP+آفرود+ماندن در لاین+اگزوز اسپرت+استارت استاپ)