بررسی تخصصی خودروی کیا سورنتو
کیا سورنتو از سال 2008 وارد بازار ایران شده است و زمانی که این خودرو وارد بازار ایران شد به عنوان یک محصول SUV در بازار ایران شناخته می شد به دلایل اینکه این ماشین شاسی مستقل و دارای کمک سبک و سنگین بود و همچنین دیفرانسیل عقب این خودرو یک پارچه بود.
سورنتو نسل اول که وارد بازار ایران شد دارای موتور 6 سیلندر و قدرتمند که صدای موتور بسیار جذابی داشت و در نسخه 5 نفره و 7 نفره در بازار ایران منتشر شده بود . نسل بعدی کیا سورنتو دیگر از حالت یک شاسی بلند بودن در اومد و تبدیل به یک کراس اوور شد و این کراس اوور هم دارای یک موتور 6 سیلندر پرقدرت بود و به صورت 7 نفره وارد بازار داخلی شده بود اما در نسل آخر بر روی این ماشین دیگر موتور 6 سیلندر وجود نداشت و تبدیل به یک موتور 4 سیلندر شده بود و با این اتاق بزرگ یه سوال پیش میاد که ایا این خودرو با این موتور قدرت و توان کافی برای راه رفتن دارد یا نه؟ اما همین کیا سورنتو که یک ماشین جذاب و شیک بازار را برای خود بسیار جذاب کرده است.
کیا سورنتو مدل 2016 و 2017 از نظر چهره با هم شباهت دارند ولی مدل 2018 کمی فیس لیفت شده است ، اما این خودرو را میتوانید در 2 نسخه در اختیار داشته باشید ، نسخه GT LINE سپر و کیت بدنه دارای تفاوت میباشد و در نسخه معمولی از مه شکن های عادی در ماشین استفاده شده است ، چهره ای که از این خودرو میبینید خیلی شما را یاد ماشین های امریکایی می اندازه که یک ماشین عضلانی پر ابهت میباشد . ساخت این خودرو برای این بود که بتواند بازار امریکا را تصرف بکند ؛ بعد از اینکه اروپایی ها نسل های جدید ماشین های خود را به نمایش گذاشتن کیا هم بلوغ طراحی خودرا به نمایش گذاشت و نشان داد کیا سبک طراحی خود را زودتر از هیوندای به نتیجه رساند وبرای خود یک طرح و امضا داشته باشد کاپوت کشیده و جلو پنجره جذاب این خودرو و درکل کشیده بودن این ماشین خیلی های ما را یاد ماشین های امریکایی می اندازد .
خیلی ها کیا سورنتو را رقیب اصلی کراس اوور هایی مثل هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر و همین دسته از خودرو ها که کراس اوورهای متوسط حساب میشوند به حساب میارند اما نکته مهم این میباشد که سورنتو در این رده رقابتی به نسبت یک سری از رقبا فاصله محوری بیشتری دارد و میشه نتیجه گرفت کابین جادار تری دارد به عنوان مثال از سانتافه 8 سانتیمتر فاصله محوری بیشتری دارد و کاملا فضای پای بیشتری دارد اما کمی بیشتر به این قضیه بپردازیم در بحث فضای بار عقب و فضاییکه سرنشینان ردیف سوم در این ماشین تجربه میکند به مراتب راحت تر از خودروهایی مثل هیوندای سانتافه میباشد .
در بازار کراس اوورهای متوسط که یک سری ماشین هایی که وارد بازار ایران میشدند انچنان گزینه رایج 7 نفره ای وجود نداشت به جز کیا سورنتو و سانتافه که واقعیت این میباشد که سانتافه از داخل کابین اصلا دید خوبی به بیرون ندارید که کابین بسیار خفه دارد ولی در سورنتو بخاطر ابعاد بزرگتر فضای دید بیشتری وجود دارد .
رینگ کرومی در این ماشین باعث جذابیت بیشتر این خودرو میشود و خطوط بغل این ماشین باعث سایه روشن و حجیم تر نشان دادن این خودرو می شود و صندوق عقب بسیار بزرگتری نسبت به رقبا دارد .
سیستم این خودرو اتوپارک را زود پیدا نمیکند و ترمز اتوماتیک هم ندارد و امکان برخورد به جدول را دارد .
فاصله کم کورس کمک باعث میشود چرخ از زمین جدا شود و ماشین حرکت نکند وفاصله کم لاستیک به گلگیر باعث هندلینگ بد دراین ماشین میشود .
این خودرو دارای پیشرانه 2400 (سی سی) 4 سیلندر تنفس طبیعی که 189 اسب بخار قدرت دارد و دارای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک میباشد
-
امکانات: فضای جادار کابین وصندوق / کابین ساکت / امکانات ایمنی و رفاهی مناسب /هزینه نگهداری منطقی / جعبه دنده خوب/ متریال مناسب داشبورد / پایداری خوب
-
نکات منفی:متریال نه چندان قوی چرم صندلی ها و فرمان / نوسان کم سیستم تعلیق / قیمت بالا نسبت به مدل سال ساخت / شتاب نه چندان عالی و مناسب .