بررسی تخصصی خودروی H30 کراس (دانگفنگ)
این خودرو یک محصول مشترک میباشد نکته جالبی که میتوان گفت اینکه اصلا به این ماشین نمیتوان چینی گفت.که قلب تپنده ان از فرانسه و گیربکس ان از ژاپن و بدنه چینی میباشد. این ماشین در بازار داخلی ایران دارای نسخه دستی و اتوماتیک میباشد.
یکی از اتفاق های خوبی که در طراحی چراغ این ماشین افتاده اینکه چراغ جلو این ماشین به صورت ال ای دی کار کردند که خود چراغ هم به صورت حجیم در اوردن که طراحی این ماشین را زیبا کرده است. قسمت جلو کاپوت این ماشین خیلی کشیده و پایین میباشد و اینکه موتور این ماشین موتور 206 TU5 میباشد ولی برخلاف 206 این ماشین در قسمت کابین مخصوصا در ردیف عقب و قسمت صندوق فضای بار زیاد در قسمت کاپوت جادارتر میباشد.
این ماشین از گیربکس 4 دنده اتوماتیک ژاپنی استفاده میکند و گیربکس ان قابلیت تعویض دنده و سنگین کردن را دارد و اینکه دارای حالت اسپورت و اسنو (برف) میباشد. این خودرو از نظر تعویض دنده بسیار سریع و در دور های بالا بدون تقه زدن ودر حالت معکوس بسیار خوب عمل میکند .
تغیرات جزئی درلاستیک و قسمت سیستم تعلیق ماشین که مقداری تقویت شده است و اضافه شدن دور گلگیر و یک باربند واژه کراس در این خودرو استفاده میشود و چیزی خاصتری در این ماشین وجود ندارد .
در داخل کابین H30 کراس امکانات به نسبت خوبی وجود دارد که بعضی از رقبا به صورت استاندارد نصب نشده امکاناتی نظیر ایربگ های جانبی مانیتور و دوربین عقب را به صورت فابریک وجود دارد و در داخل کاتالوگ این ماشین مسیریاب هم به صورت فابریک وجود دارد و دارای سیستم بلوتوث ، سانروف و دارای کولر اتوماتیک میباشد. طراحی پشت امپر این ماشین جذاب میباشد حس یک هاچبک هیجانی را منتقل میکند و در قسمت بالای داشبورد ساعت و تقویم و سرعت متوسط و فاصله تا پمپ بنزین و مصرف لحظه ای را نشان میدهد.
مسئله این میباشد که شاید طراحی داخلی به نسبت خوبی داشته باشد ولی انچنان بروز و جذاب نیست . پلتفرم این ماشین از پژو 308 استفاده شده است تقریبا میشود نتیجه گرفت که از اتاق 3 پژو در طراحی این ماشین استفاده شده است .
داشبورد این ماشین به سبک دانگفنگ طراحی شده است که طرح فیبر کربن هم بر روی این ماشین کارکرده که بیشتر نمای زیبایی دارد تا کارایی.
اگر بخواهیم کیفیت داخلی این ماشین را ارزیابی کنیم به نسبت به ماشین های هم ردیف خود مثل ( دنا / برلیانس / پژو پارس )داخل کابین این ماشین به مراتب کیفیت بیشتری دارد نسبت به سایر محصلات دارد و نوع طرح جدید صندلی ها برای اولین بار میباشد که در ایران خودرو استفاده شده است که به صورت پارچه ای و توری دورنگ می باشد استفاده شده است و اینکه جای عینکی این ماشین بالا کنار سر راننده طراحی شده است اینه های این ماشین به صورت برقی میباشد .
این ماشین دارای موتور 1600 لیتری TU5 میباشد که 105 اسب بخار قدرت تولید می کند و دارای گشتاور142 نیوتون متر بر ثانیه میباشد ، این خودرو دارای گیربکس 4 دنده اتوماتیک AISIN میباشد و دارای دوربین و سنسور عقب میباشد و برای اولین بار در محصولات ایران خودرو شاهدیم که دارای 4 کیسه هوا میباشد، حداکثر سرعت این ماشین 183 کیلومتر بر ساعت میباشد و سیستم فنر بندی این خودرو به نسبت نرم عمل میکند و به مراتب جلوی این ماشین خیلی نرمتر از عقب این خودرو میباشد ولی خب طراحی صندلی عقب به گونه ای میباشد که راحتی را در صندلی عقب داشته باشیم سیستم صوتی این ماشین دارای 4 باند 2 تیونر البته انچنان قوی نیست این سیستم صوتی اگر کسی بخواهد استفاده بهتری بکند باید باندهای این ماشین را عوض بکند وسیستم را تقویت بکند اتاق این ماشین بسیار بی صدا و در دست اندازها کوبش زیادی حس نمی شود .
نکته جالب این میباشد که در تست این خودرو هندلینگ این ماشین در پیچ ها بسیار خوب عمل کرد و البته اگر سیستم کنترل کشش در این خودرو وجود داشت به نسبت عملکرد بهتری میتوان داشت و اینکه ترمزهای این ماشین قدرت انچنانی ندارد و در پیچ ها باید حواستان به ترمز زدن شدید باشد که عقب ماشین از تعادل خارج نشود به نظرم اگر ترمزهای این ماشین کمی تقویت می شد و سیستم کنترل پایداری داشت این ماشین خیلی هندلینگ بهتری داشت .
یکی از قسمت هایی که دراین ماشین برام جالب بود این طراحی ظاهریش بود که دور تا دور ماشین را با یه سری فلاپ محافظت کامل کردن یعنی از درها و گلگیر تا سپر جلو این ماشین دارای فلاپ میباشد که خیلی مناسب برای خانومهاست برای اینکه اگر از پارکینگ یا پارک دراوردن به جای مالیده نشود و از بدنه خودرو در برابر رنگ شدگی محافظت کندو اینکه این ماشین تا دنده 4 را ساپورت میکند و دنده 5 ندارد!! ولی خب عملکرد گیربکس این ماشین خیلی بهتر از 206 میباشد و از نظر طراحی ظاهری عقب این ماشین بسیار خوب و جذاب میباشد.
نویسنده : رضا علینژاد