سایپا کوییک
در این مقاله به بررسی سایپا کوییک هاچبک کراس مدل 1397 می پردازیم . این ماشین با پیشرانه 4 سیلندر 1500 (سی سی) روی پلتفرم x200 از نظر طراحی با ساینا و تیبا مشابه می باشد . کوییک چند مورد مشخصه مثلا اولین ماشین هاچبک کراس تولید داخل میباشد و اولین ماشین ارزان قیمت در داخل ایران می باشد یعنی میشود گفت که کوییک باعث شد صنعت ملی خودرو سازی ایران به سمت تولید ماشین های اتوماتیک برود و دیگر ماشین های دنده دستی را نداشته باشیم کوییک از نظر طراحی با ساینا و تیبا 2 کاملا برابری میکند . این خودرو در قسمت درب ها کاملا مشابه به ساینا و تیبا ظاهر شده و فقط در قسمت طراحی عقب میتوان گفت به نسبت تیبا و ساینا با یک محصول جدید تری روبرو هستیم.
مشخصه اصلی کوییک این میباشد که چراغ های این ماشین کاملا جدید و جلوه و جذابه همچنین سعی کرده اند به ماشین های بروز خودش را کاملا نزدیک کند اگر در قسمت عقب ماشین دقت میکنیم میبینیم طراح این ماشین یه مقدار اضافه کاری کردن وقت گذاشتن و تونستن در طراحی از خطوط شکسته این ماشین استفاده کردن جذابیتی ایجاد بکنند. جلوی ماشین رو خوب طراحی کردند عقب ماشین را به امان خدا گذاشتند .این طراحان وقت گذاشتن خیلی ها میگویند عقب ماشین شباهت زیادی به bmw سری 1 دارد و خب تا حدودی درست میگویند ، کوییک به عنوان ماشین اقتصادی در بازار کار میکند و یکی ازگرونترین محصولات داخلی سایپا به شمار میرود اما هنوز یک هاچبک کراس اقتصادی عنوان میشود.
فرمان این ماشین بسیار نرم و در ترافیک بسیار عالی میباشد همچنین گیربکس cvt با حالت تیپ ترونیک بر روی این ماشین قرار دارد.
موتور کوییک یک موتور 8 سوپاپ قدیمی می باشد و گیربکس cvt محصول شرکت پانچ بلژیک میباشد(کمپانی بلژیک یکی از معروفترین کمپانی ها از نظر تولید گیربکس اتوماتیک cvt میباشد) این شرکت بلژیکی محصولات هیبریدی و هم گیربکس تولید میکند مشکل اصلی در این ماشین نسل قدیمی موتوری که بر روی این ماشین استفاده میکند.، قدرت دیفرانسیل به چرخهای جلوی ماشین میرسد.
- ایمنی
گفته میشود سایپا از نظر ایمنی این ماشین نسبت به ساینا تیبا و هم پلتفرم های کوییک ارتقا داده یعنی جلو و عقب ماشین تقویت شده است ودر قسمت های ترمز این ماشین را هم تقویت کرده اند به عبارت ساده میشه گفت که اگر تصادف کردید نمی میرید فقط فلج شوید!!!
سیستم مانیتور این ماشین دارای بلوتوث و رهیاب سیستم فشار باد تایرها ، دما ، دارای سیستم تهویه الکتریکی و دارای کروز کنترل به سبک پژو و رنو های قدیمی بر روی فرمان می باشد که باید فعال شود همچنین محدود کننده سرعت هم بر روی این ماشین وجود دارد و دارای صندلی های بروز تری می باشد این ماشین سواری نرمی دارد و کوبش در دست اندازها ندارد ولی سیستم تعلیق قدیمی میباشد که جلوی ماشین با تکان های زیادی مواجه میباشد ، به دلیل هندلینگ ضعیف و اگر دانش فنی ارتقا پیدا کند این مشکلات برطرف خواهد شد.
یک سری از مشکلاتی که این ماشین دارد حتما باید با سوییچ درب صندوق عقب باز شود یعنی در داخل کابین و در درب صندوق هیچ دکمه ای وجود ندارد .
و یک سری ایرادات مونتاژی بر روی موتور این ماشین وجود دارد که فرم بدی دارد همچنین کسری قطعه هم وجود دارد برای ماشین تولید داخل !!
- نکته: یک توصیه برا کسانی که دارای کوییک و ساینا اتوماتیک می باشند سعی کنید در حالت دنده عقب ماشین را در سراشیبی پارک نکنید زیرا تمام گیربکس های cvt در این حالت فشار زیادی بهشون وارد میشود و خیلی از این مدل ماشین های چینی تسمه گیربکسشان دراین حالت پاره میشود برای اینکه چون این ماشین موتور قوی ندارد این مسائل را رعایت کنید خیلی بهتر میباشد و اینکه کوییک هنوز جا دارد تکمیل شود پخته شود تا بشود یک ماشین قابل اعتماد که بشود واقعا توصیفش کرد.
- نقاط قوت:
امکانات رفاهی / ابعاد مناسب رانندگی در شهر / گیربکس با فناوری روز
- نقاط ضعف
صدای خیلی زیاد موتور در اتاق / موتور با فناوری قدیمی / ترمز ضعیف / کیفیت رنگ پایین / متریال ضعیف داخل اتاق دستگیرها قفل و … / مونتاژ نامناسب قطعات داخلی / کیفییت پایین متریال داشبورد / نبود کلید در صندوق عقب در اتاق