نوسینده : رضا علی نژاد
بررسی تخصصی خودرو نیسان جوک
قطعا اگر در بازاری که در حال حاضر با اون سروکله میزنیم بخواهید دنبال یک کراس اوور باشیم تقریبا همه افراد باید بروند دنبال کراس اوور های چینی که اکثرا هم تک دیفرانسیل می باشند، اما شاید بشود در یک کلاس جمع وجورتر دنبال یک ماشینی باشیم که هم از نظر اعتبار برند بالاتر باشد و هم بتوانیم ازاین ماشین امکانات فنی ایمنی و رفاهی بیشتری داشته باشیم .
جوک اسپرت خودرویی میباشد که در شرایط فعلی بازار میتوانیم به عنوان یک گزینه کار کرده و یا شاید یک صفر کیلومتر به سراغ این خودرو برویم .نیسان جوک با سه تیپ به بازار ایران امده است، اولین تیپ به نام اسکای پک و کم آپشن ترین نسخه این خودرو به حساب میاد نسخه دوم نسخه پلاتینیوم میباشد که از نظر فنی با اسکای پک برابری میکند که سطح امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو کاملتر میباشد و کامل ترین نمونه این خودرو جوک اسپورت میباشد که دو دیفرانسیل با پیشرانه توربو و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی با نسخه پلاتینیوم تفاوت خاصی نداریم .
در این خودرو شما میتوانید در کنار داشتن قابلیت های کراس اوور های دو دیفرانسیل پیشرانه توربو داشته باشید وتوان حرکتی بالایی را تجربه کنید از طرف دیگر اپشن هایی را که در این خودرو وجود دارد به نسبت کراس اوور های جمع وجور در بازار ایران تاحدی بالاتر میباشد .
جوک اسپورت یک پیشرانه 6/1 لیتری توربو دارد که 190 اسب بخار قدرت تولید میکند و در یک سری از نمونه ها میتوان توان این خودرو را با 197 اسب بخار برسانید و گشتاور 260 تا 265 نیوتن متر را برای چرخ های خودرو در نظر گرفت این پیشرانه دقیقا همان پیشرانه ای که بر روی رنو تلیسمان هم وجود دارد یعنی اینکه مشارکت رنو و نیسان را خیلی خوب میتوانیم در این خودرو ببینیم که به چه صورت میتوانند دانش فنی خود را در این ماشین به اشتراک میگذارند. اما سیستم انتقال قدرت جوک اسپورت برخلاف تلیسمان که دارای یک جعبه دنده ی دوکلاچه می باشد در این خودرو از جعبه دنده cvt از نسل ایکسترونیک استفاده شده است که شما میتوانید ضریب انتقال قدرت چرخ های جلو و عقب را تنظیم کنید و اگر دوست داشتین میتوانین از این خودرو به صورت تک دیفرانسیل استفاده بکنید .
درست است که شما نیسان جوک را به عنوان یک کراس اوور ژاپنی میخرید و تا حدی از نظر کیفیت و خرابی خیالتون راحت میباشد که ماشین پرخرجی میباشد اما مسئله مهم اینجاست که با توجه به افزایش قیمت هایی که در بازار خدمات خودرو هم پیش اومده هزینه نگهداری این خودرو هم هم افزایش پیدا کرده است به طور مثال : هزینه هربار سرویس و تعویض روغن این خودرو که 7000 معمولا نمایندگی این خودرو انجام میدهد حدودا 700 الی 800 هزارتومان هزینه دارد و لنت های این خودرو قیمتی بیش از 800 هزارتومان را در بر میگیرد کولر این خودرو به نسبت به نام نیسان زیاد خنک نمیکند ومعمولی می باشد سیستم تهویه این خودرو تک کاناله اتوماتیک میباشد .
نیسان جک اسپورت شتاب بسیار خوبی دارد زمانیکه پدال گاز را فشار دهید حرکت ماشین بسیار خوب و عالی میباشد یکی از ویژگی های خوب نیسان جوک برخلاف اینکه خیلی ها فکر میکنند چونکه گیربکس CVT بر روی این خودرو وجود دارد نمیتواند شتاب خوبی را به راننده تحویل دهد( و لذت رانندگی را نداشته باشد)در این خودرو وجود گیربکس CVT از نوع ایکسترونیک میباشد که یک حالت حس تعویض دنده را خودش به صورت اتوماتیک ایجاد میکند و به شدت کشش عالی در سربالایی ها دارد و کشش عالی در شتاب گیری ها در این خودرو وجود دارد و خیلی خوب میتواند برای مالک این خودرو کارایی داشته باشد و جعبه دنده CVT ایکسترونیک این خودرو را میتوانید درحالت تیپ ترونیک نیز قرار بدهید و اون حالت ایکسترونیک را که خود این خودرو در حالت تخت گاز اعمال میکند که یک تعویض دنده تا حدی مصنوعی میباشد شما میتوانید به صورت دستی انجام دهید و 7دنده مثبت را به این خودرو اعمال کنید .در این حالت این خودرو شتاب بسیار عالی دارد و خیلی خوب حرکت میکند .
ارگونومی در نیسان جوک خوب و قابل قبول میباشد و پشت فرمان که میشینید آینه ها دید بسیار خوبی دارد و در نسخه اسپورت دوربین 360 درجه دارید که در حالت پارک کردن خیلی میتواند کمک کند ، اما از اپشن های ایمنی و خیلی خوب این خودرو وجود رادار نقطه کور و رادار نقطه خطی میباشد مخصوصا رادار نقطه کور بسیار کارایی دارد وسیستم رادار نقطه کور و رادار خطی از دوربین دستور میگیرد.
رینگ های نیسان جوک اسپورت متفاوت تر از نسخه های قبلی میباشد و از نطر ظاهری زیبایی خاصی به خودرو میدهد اما به محض اینکه بر روی دست انداز که میروید یک سری تکان و سروصدای از سیستم تعلیق به گوش میرسد این تکان یا سروصدا تا حدی نمیباشد که سرنشینان را کلافه بکند ، اما نیسان جوک اسپورت در رده رقابتی که قرار دارد در اون کلاس فنی که یک سری رقبا مثل میتسوبیشیA6 حضور دارند خب سواری نیسان جوک کمی خشکتر و تکان های بیشتری را در کابین احساس میکنید .
اگر قرار باشد در جاهای لغزنده با این خودرو رانندگی بکنید علاوه بر اینکه سیستم پایداری در این خودرو وجود دارد شما میتوانید انتقال قدرت به چرخ ها را به صورت اتوماتیک قرار بدهید که به واسطه فناوری نیسان ضرایب انتقال قدرت بر اساس فشار و گشتاور هر چرخ متفاوت میباشد یعنی چرخ عقب سمت چپ قدرت وتوان متفاوتی نسبت به چرخ سمت راست داشته باشد ، اما با تمام خوبی هایی که در این خودرو وجود دارد یک سری معایبی مثل فضای پای کم سرنشینان عقب وجود دارد .
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1618 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 190 اسب بخاردر 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 240 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | CVT XTronic |
شتاب 0 تا 100 | 8.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1455 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4135 طول – 1765 عرض – 1565 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2530 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | 175 گرم در هر کیلومتر |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS – EBD – ESP – سیستم ترمز کمکی (BAS) |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پردهای |
سیستم صوتی | هندزفری بلوتوث – پخش موسیقی با بلوتوث و USB و AUX |