بررسی تخصصی خودرو پژو 2008
پژو 2008 قرار بود با قیمت خیلی پایین تری به بازار عرضه شود ولی خب با کلی تاخیر بعد از برجام یک شرکت درست شد به نام ایکاپ که متعلق به پژو ایران خودرو می باشد و چند نوع محصول مختلف را در بازار عرضه می کند مثل پژو 2008.
فیس این ماشین بسیار خوب و زیبا یک کاپوت صاف و جلو پنجره عمودی این مدل جلو پنجره در پژو 508 هم استفاده شد تقریبا نسل های جدید پژو از همین جلو پنجره استفاده میکنند از بغل کاملا مشخصه که با یک کراس اوور کامپکت شهری سروکار داریم کمی رینگ های این ماشین کوچک می باشد ولی نه اونقدری که بخواهیم ایراد بگیریم و عقبش هم تقریبا دارای نمای خوبی میباشد و سه تا خط عمودی هم که بر روی چراغ عقب می باشد چیزیه که اخیرا پژو بر روی محصولاتش استفاده میکند .
صندلی عقب پژو 2008 باید بگیم خیلی جادار میباشد و هم در بالای سر فضای کافی وجود دارد و از نظر عرضی هم فضای خوبی وجود دارد و شیشه عقب ماشین دید خیلی خوبی دارد شیشه عقب کاملا یک تیکه میباشد و در کل عقب ماشین کاملا رضایت بخش میباشد و در صندوق عقب پژو 2008 بیشتر از اون چیزی که فکر کنیم جادارد و بسیارعمیق و خوب میباشد و یک نکته خیلی خوب اینه که سطح یک دست و زاپاس هم در داخل صندوق به کار رفته بر خلاف پژو 206 زیر ماشین قرار ندارد که مشکل دزدی پیش بیاید.
حالا هر چقدر هم داستان و حواشی سر قیمتش بوده بلاخره پژو 2008 درسال 2013 معرفی شده است و از سال 2014 تقریبا هر ساله بیش از 200000 پژو 2008 تولید میشود که عدد قابل توجه ای میباشد پژو 2008 بر روی پلتفرم PFA شرکت PSA همون پلتفرمی که DS3 یا سیتروئن C3 یا پژو 207 بر روی ان پیاده سازی شده اند در بازار داخلی رقیبای مستقیمش رنو کپچر سانگیانگ تیوولی یا نیسان جوک یا کیا سول هم میتواند با کمی قیمت بالا و پایین قرار دارد .
اولین چیزی که در کابین باید به ان اشاره کرد وقتی کلید را میگذارید سر جاش مثل ماشین های دیگر پله ندارد که برق وصل بشود همین که کلید را بگذارید برق ماشین وصل میشود و از سیستم مالتی مدیا میتوانید استفاده کنید و نکته دوم خیلی جالب در ماشین این میباشد که کاملا قرار گیری فرمان کیلومتر شمار و صفحه نمایش کاملا متفاوت میباشد و پژو به این سیستم میگوید ای کاکپیت (کابین خلبان ) یعنی کیلومتر شمار در بالای فرمان میباشد و فرمان هم کاملا کوچیک و خوش دست قرار گرفته است و وسط داشبورد یک جای عالی صفحه نمایش قرارگرفته و این ترکیب عالی رو پژو به نام ای کاکپیت گذاشته ودر نسل های جدید محصولات پژو با این کابین تولید خواهد شد ، در وسط داشبورد از فیبر کربن استفاده شده است ولی در قسمت بالا و کنار در پلاستیک های خشک استفاده شده است که یکم کیفیتش کمتر میباشد از نظر امکانات ماشین در سطح خوبی قرار دارد از جمله کروز کنترل و تهویه مخصوص جلو دو کاناله میباشد و دارای سیستم ESP میباشدو دارای دی لایت ولی سانروف ندارد که خب یکی از فاکتور های مهم فروش خودرد در بازار ایران می باشد و در کل از نظر طراحی کابینش کاملا خوب وجدید میباشد مخصوصا ترمز دستی خیلی جذاب و متفاوتی دارد .
بر روی پژو 2008 موتور های خیلی متفاوتی نصب میشود و این ماشینی که وارد بازار داخلی شده است دارای موتور بسیا قوی میباشد که 6/1 لیتری توربوشارژ که حداکثر 163 اسب بخار گشتاور 240 نیوتون متر میتواند تولید بکند و موتوراین ماشین با DS هایی که در ایران میباشند یکی میباشد حتی پژو 508 هم ازاین موتور استفاده میکند گیربکس این ماشین 6 سرعته خودکار میباشد که با همکاری شرکت ای سن ژاپن ساخته شده است و در نهایت باید بگوییم که هماهنگی خیلی خوبی بین موتور و گیربکس وجود دارد درسته که 1600 سی سی اونقدر موتور پر حجمی نمیباشد ولی نسبت به رقبای که داخل بازار داخلی وجود دارد این موتو بسیار قدرتمند میباشد و یکی از نقاط خوب این ماشین همین موتوریه که بر روی این ماشین نصب شده است .
از نظر ترمز باید بگیم شرایط خیلی خوبی دارد و از نظر هندلینگ در تستی که گرفته شد باید بگوییم کم فرمونی یا بیش فرمونی ندارد و ازاین نظر از خودرو های تیبولی که وجود دارند خیلی بهتر میباشد مخصوصا که فرمون خیلی کوچیکی دارد و شما با کمترین جابجایی فرمان تعغییر بر روی خودرو میبینید و ماشین در سلطه شما میباشد .
این ماشین با وجود اینکه یک کراس اوور است ولی تک دیفرانسیل جلو میباشد و به خاطر اینکه پژو بیاد وزن ماشین رو کمتر بکند و مصرف سوخت را بهتر بکند ماشین را تک دیفرانسیل وارد بازار کرده ولی برای اینکه چسبندگی خوبی در حالت های در جاده های مختلف داشته باشیم یک سیستمی استفاده کرد به نام گریپ کنترل که در حالت های برفی اسپورت یا شرایط مختلف توی هر چهار چرخ یک سیستمی کنترولی وجود دارد که گشتاور و ترمز را به صورتی کنترل میکند که شما چسبندگی خوبی توی جاده در حالت های برفی اسپورت یا شرایط مختلف داشته باشیم تا بتواند اون نقصی که ماشین دو دیفرانسیل نمی باشد را برطرف کند ولی در کل ماشین دو دیفرانسیل در افرود و غیره عملکرد بهتری دارد .
نویسنده : رضا علی نژاد