بررسی تخصصی نیسان ایکس تریل (NISSAN X- TRAIL)
اولین حضور رسمی نیسان به سال 1349 باز میگردد که مونتاژ نیسان جونیور در ایران اغاز شد و در سال 1364 نیسان پاترول در ایران اغاز شد و بعد از ان رونیز به خط تولید پارس خودرو به ایران امد و به عنوان جایگزین پاترول معرفی شد و در همان سال تولید و عرضه نیسان پیکاب در ایران قدرت گرفت ؛ ماکسیما به عنوان گل سرسبد نیسان در ایران شناخته شد و با مونتاژ ان در سال 1381 فصل جدیدی برای نیسان و پارس خودرو اغاز شد و بعد از ان تیانا، قشقایی، مورانو، و نیو مورانو هم در جمع محصولات نیسان در ایران قرارگرفت . در نهایت در سال 1392 پایان فعالیت رسمی نیسان در بحث تولید و واردات برای بازار ایران معرفی شد اما بعد از 3 سال نیسان فعالیت خود را در ایران شروع کرد و با شرکت جهان نووین اریا نیسان جوک و نیسان ایکس تریل را به بازار ایران وارد کرد .
طراحی نیسان ایکس تریل کمی با شخصیت تر از مدل های دیگر میباشد ،اپشن های این خودرو بسیار پر کاربرد میباشد به لطف سیستم دو دیفرانسیل لغزشها در این خودرو کنترل میشود و به گفته شرکت نیسان دیفرانسیل مرکزی در این ماشین وجود ندارد و از دیفرانسیل جلوی ماشین قدرت به صورت مستقیم با یک شفت به دیفرانسیل عقب متصل میشود که به صورت 50/50 فیکس این کار را انجام میدهد .نکته مهم این میباشد که در خیلی از کراس اوورها قدرت به دیفرانسیل به صورت 60/40 یا 70/30 این کار را انجام میدهد و فقط در خودرو های SUV به صورت 50/50 این کار صورت میگیرد و نیسان ایکس تریل خیلی خوب نیرو را به صورت 50/50 انتقال میدهد ، برا همین پیشنهادمون این میباشد که واقعا به هیچ وجه بر روی جاده های اسفالت و خاکی این کار را انجام ندهید و اکتیو نکنید چراکه به ماشین فشار زیادی وارد میشود.
ویک نکته مهم در نیسان ایکس تریل یک کمکی راننده در این خودرو وجود دارد،که به دوتا مبحث تبدیل میشود یک رادار نقطه کور و دو مرادار ( نقطه خطی ) در این خودرو اگر در زمان رانندگی خط کشی جاده به وضوح مشخص باشد و کمی از لاین بیرون بروید خودرو با بوق خفیف اعلام هشدار می دهد و رادار نقطه کور این خودرو از روی ستون ها نشان داده میشود و زمانی که راهنما میزنید ماشینی که درنقطه کور باشد در صفحه نمایش کیلومتر نشان داده میشود . و مصرف سوخت این خودرو در شهر چیزی حدود 100/8 تا 10 لیتر میباشد و در جاده هم چیزی حدود100/ 7 تا 8 لیتر میباشد .
نیسان یک نوع سیستم برای این ماشین طراحی کرده که مختص خود این خودرو میباشد سیستمی به نام سیستم نیسان تورک ویکتوری و بر روی جوک دو دیفرانسیل اسپورت که توربو میباشد قرار دارد به این صورت که اگر در حالت چرخ جلو باشد نیرو فقط به چرخ جلو وارد میشود و اگر در حالت 4*4 i که هوشمندی این خودرو را میرساند بگذاریم تمام سنسور های سرچرخ ها که کار abs و esp را انجام میدهند اطلاعت ان ها را میگیرد و به ecu میدهد و این اطلاعات را پردازش میکند و زمانیکه حس بکند شما در یک جاده اسفالت در حال پیچیدن هستید نیرو را به چرخ های عقب منتقل میکند و زمانیکه در حالت افرود هستید و بکس و باد را حس بکند شروع میکند نیرو را به چرخ های عقب انتقال دهد.
درب صندوق عقب به صورت برقی میباشد و دارای 6 کیسه هوا 10 نقطه ای و سیستم کنترل حرکت در سرا شیبی و دو دیفرانسیل با قابلیت تنظیم حالت انتقال قدرت و تقسیم نیرو مجزا برای چرخ های عقب و دارای دوربین 360 درجه و دارای موتور 2500 (سی سی ) 4 سیلندر که میتواند 170 اسب بخار قدرت را تولید بکند و حدود 230 نیوتن متر گشتاور دارد این نشان دهنده این میباشد که این خودرو میتواند گشتاور و شتاب خوبی را تولید بکند .
در داخل کابین متریال نه چندان خوب در قسمت داشبورد به کار رفته است که نشان دهنده اقتصادی بودن خودرو را نشان میدهد و نفوذ صدای موتور هم به داخل کابین کمی زیاد میباشد.