نوسینده : رضا علی نژاد
بررسی هیوندای وراکروز
این خودرو در سال 2006 به بازار جهانی عرضه شده است و در اون سال کمترین تغییرات را تا سال 2013 داشت در ماشینی که برای سال 2006 بوده است امکاناتی مانند چراغ شور ، تهویه سه کاناله ، شش کیسه هوای 10 نقطه ای ، درب صندوق برقی ، فناوری زنون و کلی اپشن دیگر را همان سال به صورت پایه در این ماشین وجود داشت.پس اگر بخواهیم حساب کنیم وراکروز اصلا ماشین کم اپشنی نمی باشد .
اگر بخواهیم از ظاهر هیوندای وارکروز صحبت بکنیم با یک ماشین نسبتا رسمی طرف هستیم یعنی این ماشین نه جذابیت ماشین اسپورت ، عظلانی و حجیم را دارد و نه خیلی پیرمردانه و خسته کننده میباشد.
خودرو های هیوندای کیا و کلا کره ای ها در بازار ایران اپشن های متفاوتی دارند که در بازار ایران هم با نام وراکروز وجود دارد و هم با نام هیوندای ix55 وجود دارد . واردات شخصی باعث شد آپشن های مختلفی از این ماشین در کشور ببینیم اما اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم خیلی ها معتقد میباشند ix55 خیلی فول آپشن تر از وراکروز ها می باشد به عنوان مثال 4 گرمکن صندلی دارد اینه های جانبی مجهز به الکتروکرومیک میباشد و مه شکن عقب دارد .
پیشرانه این خودرو 3.8 لیتری 6 سیلندر که 260 تا 267 اسب بخار قدرت دارد و دارای 348 نیوتن متر گشتاور میباشد همچنین دارای جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ایسین AF21 و دو دیفرانسیل و 7 صندلی و دارای درب صندوق برقی میباشد. همچنین تریم داخلی چرم وصندلی های جلو برقی و دارای حافظه صندلی راننده و دارای ستون فرمان میباشد و این خودرو دارای سانروف و دوربین و سنسور پارک عقب و استارت بدون کلید و کروز کنترل میباشد. دارای سنسور نور و باران و سیستم کنترل پایداری و هرزگردی میباشد و داری برخی امکانات سفارشی مانند نمایشگر لمسی با سیستم صوتی اینفنیتی و آینه وسط الکتروکرومیک و چراغ زنون و سرد کن صندلی میباشد .
در هیوندای IX55 طرح جلو پنجره با وراکروز فرق دارد در IX55 جلو پنجره خط ها به صورت افقی و در وراکروزبه صورت لونه زنبوری میباشد .
در سال 2013 قانونی تصویب شد که موتور های بالای 2500 (سی سی) در ایران موجود نباشد اما این ماشین وجود داشت و این خودرو به صورت 4 چرخ محرک میباشد .یعنی اینکه این خودرو در بیشتر زمان هایی که درحال رانندگی هستید نیرو به چهار چرخ با ضریب های متفاوتی وارد میشود .
یکی از دلایل محبوب بودن این ماشین به خاطر 7 صندلی بودن میباشد اما سیاست خودرو های کراس اوور 7 صندلی این میباشد که کمپانی های سازنده کراس اوور و شاسی بلند های 7 صندلی را به بازارهایی میفرستیم که در این بازار خودروهای مینی ون و ون های خانوادگی 7 صندلی فروش داشته باشد اما در ایران مردم کلا با ون مشکل دارند و در یک دوره که ون به بازار داخلی عرضه شد هیچ استقبالی نشد از این خودرو ها این نشان میدهد که ما دنبال کاربرد نیستیم دنبال اپشن ماشین هستیم .
یکی از دلایلی که این خودرو را مورد بررسی قرار دادیم این می باشد که تحریم هستیم و دیگر این خودرو به بازار داخلی عرضه نمی شود این ماشین با توجه به ابعاد و اندازه انچنان استحلاک بالایی ندارد یعنی هر 50 هزار کیلومتر اگر بخواهید روغن گیربکس ، روغن موتور و لنت های جلو را عوض کنید و یا کلا فیلتر و شمع ها را عوض کنند هزینه ای کمتر از 3میلیون تومان را دارید. برای هر 50 هزار کیلومتر وقطعات فنی این ماشین هم قطعات واقعا با کیفیتی میباشد، اما یک سری از خودرو های چینی که در همین رده قیمت هستند هزینه 50 هزار کیلومتر برای تعویض کیت گیربکس دوکلاتچه بالای 27 میلیون تومان فقط همین یک قلم می باشد .
وراکروز بخریم یا RX 350 لکسوس؟ خب RX350 ردیف سوم را ندارد اگر دنبال 7 نفره هستید وراکروز گزینه خوبی میباشد یا اگر تهویه در عقب ماشین براتون مهم میباشد باز هم وراکروز گزینه خوبی میباشد
سواری و صندلی های این ماشین بسیار نرم وراحت میباشد مخصوصا در بخش جلو و کوبش و دست اندازها خیلی حس نمیشود و سیستم تعلیق بسیار خوبی دارد برای سواری معمولی این خودرو به دلیل داشتن گیربکس 6 سرعته دارای گاز هرز زیادی میباشد در حالت تعویض دنده، ولی در معکوس کشیدن بدون تقه این کار را انجام می دهد .
ارگونومی داخل کابین هم جذاب وهم هماهنگ میباشد وچرم صندلی ها دارای متریال بالا و باکیفیتی میباشد.
نقاط قوت: سواری نرم .شتاب و قدرت مناسب . مصرف سوخت منطقی . فضای کابین مناسب . سیستم تهویه راضی کننده . امکانات قابل قبول بر اساس سن خودرو . استحلاک به نسبت کم . هزینه نگهداری نه چندان زیاد . پایداری مناسب ترمز های قوی و اتاق کم سرو صدا و دارای جعبه دنده قوی میباشد
نقاط ضعف:کیفیت نه چندان بالای چرم فرمان و صندلی ها طراحی به نسبت قدیمی عدم عرضه نمونه کامل وراکروز IX55 در بازار ایران قیمت به نسبت زیاد در نمونه های کم کارکرد .
مشخصات فنی
- محور محرک دو دیفرانسیل با قفل عقب
- گیربکس 6 دنده اتومات
- پیشرانه 6 سیلندر
- حجم موتور 3.8 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 260 اسببخار
- گشتاور 348 نیوتنمتر
- شتاب 8.5 ثانیه
- سرعت 210 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 11.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه شاسی بلند متوسط
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل اول (EN)
- طول 4840 میلیمتر
- عرض 1945 میلیمتر
- ارتفاع 1807 میلیمتر
- فاصله محوری 2805 میلیمتر
- وزن 1940 کیلوگرم
- حجم باک 78 لیتر
- چرخ جلو 245/60R18
- چرخ عقب 245/60R18